După cum îi spune şi numele: Pantocrator – A-tot-ţiitorul, Aşezământul se vrea a fi un loc ospitalier pentru tineri, în care fiecare să-şi găsească un loc al său, unde mulţi tineri îşi vor găsi refugiul în căutarea lor de sens şi speranţă.

Sigla Asezamantului: Pelicanul este un simbol al Mântuitorului folosit destul de timpuriu, atât în Răsărit cât şi în Apus şi semnifică atotputernicia jertfei lui Hristos. În creştinism Dumnezeu e răstignit; drumul către înviere trece prin cruce. Pelicanul care îşi străpunge pieptul pentru ca din sângele său să-şi hrănească fiii şi să le dea viaţă, Îl simbolizează pe Hristos, care pe toate le ţine şi le mântuieşte prin jertfa Sa. Pe lângă simbolul patimii Mântuitorului, care are conotaţie euharistică (Sângele Lui a curs pentru viaţa lumii), pelicanul simbolizează de asemenea şi sfâşierea fără durere a Învăţătorului care transmite ucenicilor destoinici cunoştinţe atât de aprofundate încât fac parte din fiinţa Sa. De aceea cuvântul Său este unul care mântuieşte, căci este „rupt” chiar din fiinţa Sa şi astfel are putere multă.
Ocrotitori şi îndrumători pe cale ai Aşezământului sunt Sfântul Ioan Teologul, Ucenicul cel iubit şi Sfânta Mironosiţă Maria Magdalena, iar sărbătoarea care exprimă cel mai bine atotputernicia lui Hristos – Pantocrator este Schimbarea la Faţă.






duminică, 30 iunie 2013

Viața Sfintei Mironosițe Ioana


Viața Sfintei Mironosițe Ioana

 
                  De îndată ce ea a atins trupul Sfânt al Mântuitorului, a simțit o durere copleșitoare, de parcă fusese tăiată cu sabia. Preț de câteva clipe rămase așa. Dintr-odată simți cum un val imens de bucurie prindea viață adânc în inima ei! Numele ei era Ioana, şi era soţia lui Huza, un dregător important de la curtea regelui Irod din Iudeea.

                 În fiecare an pe 27 iunie, Biserica Ortodoxă, face pomenirea Sfintei Mironosițe Ioana. În Proloagele de la Ohrida, Sfântul Nicolae Velimirovici, notează câteva date pe care tradiția le-a păstrat despre viața Sfintei Ioana: „Sfânta Ioana Mironosiţa a fost soţia lui Huza, administratorul averii regelui Irod. După ce Irod a pus ca Ioan Botezătorul să fie decapitat, a poruncit să fie aruncat capul acestuia într-un loc necurat. Ioana a luat capul şi l-a îngropat cu cinste pe Muntele Măslinilor, pe terenul lui Irod. Capul Botezătorului a fost găsit mai târziu, în timpul domniei lui Constantin cel Mare. Sfânta Ioana este amintită pentru că ea a fost prezentă atât în vremea patimilor Domnului cât și la Învierea Sa. A adormit în pace 
                   Sfântul Evanghelist Luca este cel care vorbește despre Mironosița Ioana, amintind-o în grupul femeilor bogate care L-au urmat pe Domnul: Şi erau cu El cei doisprezece şi unele femei care fuseseră vindecate de duhuri rele şi de boli: Maria, numită Magdalena, din care ieşiseră şapte demoni, şi Ioana, femeia lui Huza – un dregător al lui Irod – şi Suzana şi multe altele care-I slujeau din avutul lor (Lc. 8, 1-3). Din acest fragment aflăm că cele câteva femei care-L urmau pe Iisus pretutindeni, încă din primul an al activităţii Sale, fuseseră vindecate de El de duhuri necurate şi de boli şi că ele proveneau din familii foarte bune şi înstărite, poate chiar din rândurile nobilimii galileiene. Asemenea Sfintei Mironosițe Maria Magdalena, din care Domnul a scos șapte diavoli, se pare că și Sfânta Ioana a avut o grea suferință de care Hristos a vindecat-o. În Evanghelia sa, Luca face referire la Irod de treisprezece ori, doar patru dintre acestea regăsindu-se și în celelalte Evanghelii. Acest lucru înseamnă că pentru celelalte nouă referiri la Irod din Evanghelia sa, Sfântul Luca, a avut o sursă independentă de celelalte Evanghelii. Istoricul Adrian Hastings sugerează că e posibil ca Sfânta Ioana să fie cea care i-a furnizat Evanghelistului Luca informațiile despre viața de la curtea lui Irod Antipa, ea fiind un martor ocular al evenimentelor de la palatul lui Irod[1]. O inscripție descoperită într-un osuar din Israel[2], Johanna, nepoata lui Teofil, marele preot, poate fi relevantă în acest sens, mai ales că se știe că Luca și-a dedicat Evanghelia și Faptele Apostolilor, scrise de el, unui anume Teofil. În Comentariul său la Evanghelia după Luca, Sfântul Teofilact al Bulgariei afirma: „Au fost, de asemenea, femeile care L-au urmat pe Iisus. Acestea ne învaţă că slăbiciunea femeiască nu le-a împiedicat să-L urmeze pe Hristos. Vedem modul în care aceste femei, în ciuda marii lor bogăţii, au renunțat la totul alegând în loc sărăcia cu Hristos și pentru Hristos. Să înţelegem că într-adevăr au fost bogate, ascultând cuvintele Evangheliei: L-au slujit pe El din propriile lor averi, nu cu banii altora, sau cu banii dobândiți prin fapte rele, după cum este adesea cazul.

                  Din acestea înțelegem că Sfânta Mironosiță Ioana a fost una dintre femeile care L-au urmat şi însoţit pe Mântuitorul Iisus Hristos în perioada misiunii Sale pe pământ, ascultându-I cuvintele dumnezeiești și slujindu-L cu credință și evlavie. Chiar dacă soțul său a avut o poziție importantă la curtea regelui Irod, acest lucru nu a împiedicat-o ca, în ascuns, să-L urmeze pe Hristos, așa cum s-a întâmplat și în cazul Sfintei Claudia Procula, soția guvernatorului Pilat, pe care Biserica o pomenește în fiecare an pe 27 octombrie. Încă de la apariţia sa, creştinismul a atras nu numai atenţia oamenilor simpli şi neştiutori de carte, cum au afirmat mulţi duşmani ai creştinismului, încercând să limiteze autenticitatea şi originea divină a acestuia, între contemporanii lui Iisus fiind şi bogaţi care au crezut în El: Matei era vameş, Iuda Tadeul provenea dintr-o familie înstărită, Nicodim era membru al Sinedriului, Pavel era un intelectual şcolit, Luca era medic și pictor, Corneliu centurion. Origen, probabil pe baza Evangheliei apocrife a lui Nicodim, spune că şi soţia lui Pilat, Claudia Procula, a crezut în Hristos şi a fost creştină pe ascuns. În anul 46, proconsulul Sergiu Paulus din Cipru primeşte botezul, iar în anul 51, în Atena, Dionisie, membru al Areopagului, devine creştin, auzind predica lui Pavel despre Dumnezeul Necunoscut. În anul 60, Publius, căpetenia insulei Malta (Fapte. 28, 7), se converteşte auzind predica lui Pavel şi văzând minunile pe care acesta le-a săvârşit şi este hirotonit ca prim episcop al insulei. În Epistola către Romani, „un anumit număr de convertite nu este identificat decât prin prenumele gentilic de Claudia, Iulia, Iunia, ca fiicele familiilor romane. Aceste femei au deci un statut social şi familial: Pavel nu a recrutat numai printre marginali şi sclavi”.[3] Tot din Epistolele Sfântului Pavel aflăm că printre cei convertiţi se găseau şi câteva femei care aparţineau lumii afacerilor: Febe (Rom. 16, 1), întreprinzător independent, dar şi diaconiţă în Biserica din Chenhrea (Corint), Chloe (1 Cor. 1, 11), probabil director de întreprindere sau de breaslă, Lydia din Filippi (Fapte. 16, 14), traficantă de purpură. La Efes, Sfântul Pavel este ajutat de Tiranus, un preşedinte de breaslă (Fapte. 19, 9), în Corint este găzduit de Gaius (Rom. 16, 23), în casa căruia se aduna comunitatea din Corint (deci avea o casă destul de încăpătoare!) şi este sprijinit de Erast, vistiernicul cetăţii (Rom. 16, 23).

                  Fără îndoială, Sfânta Ioana se înscrie în rândul bogaților care și-au pus întreaga viață în slujba lui Hristos și acest lucru ne vorbește despre personalitatea ei, despre mărinimia sufletului său. Căci oare ce-i lipsea unei nobile doamne de la curtea lui Irod? Poate suferința a mânat-o, cum s-a întâmplat și în cazul altora, să caute vindecarea la  Nazarineanul, însă în momentul în care L-a atins, s-a întâmplat cu ea, ceea ce Sfântul Roman Melodul ne spune că s-a întâmplat cu femeia cu scurgerea de sânge: „Pe ascuns, Mântuitorule, de Tine s-a apropiat, căci doar Om a crezut că ești; dar pe când se vindeca a aflat că ești și Dumnezeu și Om. Pe ascuns atinge marginea hainei Tale, cu palma o ținea și se cutremura sufletul său. Credea că Te fură cu mâna, dar de Tine s-a furat și Ție îți striga: Mântuitorule, mântuiește-mă!”[4]

                  Momentul întâlnirii cu Hristos a fost momentul decisiv pentru Sfânta Mironosiță Ioana: ca și Moise oarecând, care a riscat ieșind împreună cu poporul ales din curtea faraonului, și ea a ieșit împotriva vântului, renunțând la curtea lui Irod. Dintr-o aleasă doamnă aristocrată a devenit o smerită slujitoare. A renunțat nu doar la siguranța materială, ci chiar și la statutul ei social, identificându-se cu săracii, cu cei marginalizați, așa cum Hristos a învățat-o: Regii neamurilor domnesc peste ele și cei ce le stăpânesc se numesc binefăcători. Dar între voi să nu fie astfel, ci cel mai mare dintre voi să fie ca cel mai tânăr, și căpetenia, ca acela care slujește. Căci cine este mai mare: cel care stă la masă, sau cel care slujește? Oare, nu cel ce stă la masă? Iar Eu, în mijlocul vostru, sunt ca unul ce slujește (Luca 22, 25-27). Este impresionant felul în care această femeie extraordinară a avut tăria să împlinească în viața ei radicalitatea mesajului lui Hristos! Acest lucru însă a făcut-o desăvârșită, după cuvântul spus de Hristos tânărului bogat: Un singur lucru îți lipsește: vinde tot ce ai și vino de urmează Mie! (Luca 18, 22). Atunci când vorbește despre sfintele femei care-L urmau pe Domnul, Luca, spune că acestea erau multe care-I slujeau din avutul lor (8, 3). Iată că ele erau cele care împlineau cuvântul acesta al lui Hristos de a sluji, de a fi mai mici, mai smerite. Și cât de minunată era fapta aceasta a Sfintei Ioana! Ea care altădată, la palat, era servită de galileeni săraci, acum îi slujea pe aceștia, peste tot, prin toate satele străbătute de iubitul lor Nazarinean. Întrezărim aici deja o primă formă a slujirii, a diaconiei, dar și un model al vieții monahale, căci Apostolii și Mironosițele sunt modelul vieții călugărești: disponibili zi și noapte, locuitori ai curților Domnului, făcând din viața lor o neîncetată slujire, după cum spune și psalmistul: Scoală-te la miez de noapte, şi mulţumeşte Domnului pentru judecăţile Sale drepte (Ps. 118, 62).  Monahii au înțeles dintotdeauna că trebuie să fie oricând gata să slujească Biserica lui Hristos, să stea drepţi pe meterezele cetăţii: Pe zidurile tale, Ierusalime, Eu pun străjeri, care nici zi, nici noapte nu vor tăcea. Voi, care aduceţi aminte Domnului de făgăduinţele Lui, să n-aveţi odihnă şi să nu-I daţi răgaz până ce nu va aşeza din nou Ierusalimul, ca să facă din el lauda pământului” (Isaia 62, 6-7). Sfintele femei Mironosițe sunt modelul vieții călugărești, după cum cântă și Acatistul Sfintei Maria Magdalena: Bucură-te, că cinului călugăresc calea vieţii celei bune mai înainte ai arătat!

                 Există în Noul Testament câteva referiri la curteni de-ai regelui Irod care au crezut în Hristos și acest lucru ne poate face să ne întrebăm: oare Sfânta Mironosiță Ioana este cea care i-a îndrumat spre Hristos? În capitolul al IV-lea al Evangheliei Sfântului Ioan este istorisită minunea vindecării fiului unui slujitor regesc: Și era un slujitor regesc al cărui fiu era bolnav în Capernaum (Ioan 4, 46). Venind la Iisus, acesta Îl ruga să vină să-i vindece fiul. Hristos l-a trimis acasă, asigurându-l că fiul său s-a vindecat. Aflând de la slugile sale că exact în momentul în care Iisus l-a trimis acasă fiul său s-a vindecat, a crezut el și toată casa lui (Ioan 4, 53). În Faptele Apostolilor printre ucenicii Bisericii din Antiohia este amintit și un curtean de-al lui Irod: Și erau în Biserica din Antiohia prooroci și învățători: Barnaba și Simeon, ce se numea Niger, Luciu Cireneul, Manain, cel ce fusese crescut împreună cu Irod tetrarhul, și Saul (Fapte. 13, 1). În Epistola către Romani, Sfântul Apostol Pavel, salută și pe un anume Irodion, cel de un neam cu mine (Rom. 16, 11). Nu știm dacă Sfânta Ioana este cea care i-a îndrumat pe acești curteni ai lui Irod spre Hristos, dar cu siguranță exemplul ei le-a atras atenția.

                  Pe Sfânta Ioana o regăsim apoi împreună cu celelalte mironosiţe, mergând la mormântul Mântuitorului ca să ungă trupul sfânt cu mir după pogorârea de pe Cruce. În momentul în care ea a văzut trupul mort al Domnului şi Mântuitorului ei, a fost cuprinsă de o durere fără margini. Gândul că nu va mai vedea niciodată fața aceea plină de bunăvoie și de mângâiere care altădată îi adusese vindecarea și adeseori îi alunga orice durere, acel gând, o umplea de o tristețe nespusă. Desigur, nu era prima dată când nobila Sfântă Ioana asista la o ceremonie funerară. Nu cu mult timp înainte, după ce regele Irod, a tăiat capul Sfântului Ioan Botezătorul, poruncise soldaților să arunce sfântul cap la groapa cu gunoi. Aflând de la soțul său unde este acea groapă, Sfânta Ioana, plină de durere, a ridicat în mare taină capul Sfântului Proroc al pustiului, l-a curățat și l-a  îngropat cu cinste pe Muntele Măslinilor (pe vârful Eleon), aproape de locul de unde S-a înălțat Iisus la cer. Aproape trei sute de ani mai târziu, în vremea Sfântului împărat Constantin cel Mare, s-a descoperit capul Sfântului Ioan Botezătorul și a fost adus la Constantinopol, unde generaţii de creştini au cinstit cu evlavie aceste sfinte moaște, atât de iubite oricărui suflet creștin.

                  În vreme ce curtenii regelui Irod petreceau în nepăsare, Fericita Ioana, ascultase cu atenție cuvintele Botezătorului Ioan, care îndemnau la pocăință și care vorbeau despre venirea în mijlocul poporului, a Celui prezis de veacuri de prooroci. Pe Ioan l-a auzit ea vorbind despre Nazarineanul și astfel a înflorit în ea dorința de a-L cunoaște pentru a primi și ea vindecarea. De aceea, îl prețuia foarte mult pe proorocul deșertului, și nu mică i-a fost mâhnirea când a auzit sentința lui Irod. Însă ce putere avea o femeie la curtea celui mai tiran dintre conducătorii popoarelor de atunci? Înțelegem cu câtă grijă și iubire sfântă, s-a îngrijit Sfânta ca să împlinească cele de trebuință pentru îngroparea capului Sfântului Înainte-Mergător.

                  Alăturându-se celorlalte femei care urmau și slujeau lui Iisus, Maria Magdalena, surorile Marta și Maria, Suzana, Salomeea - și Ioana, a devenit o credincioasă ucenică, încercând să netezească, la fiecare pas, calea Domnului și a ucenicilor Săi. Același grup al femeilor slujitoare va deveni grupul femeilor Mironosițe, care au pregătit trupul Domnului pentru îngropare și care în dimineața Învierii au venit la mormânt după datină. A fost cu siguranţă o sarcină sfâşietoare pentru aceste ucenițe ale Domnului – şi în special pentru Ioana, care era obligată să-L urmeze pe Iisus în taină, şi care adesea a fost nevoită să-și folosească inteligenţa pentru a evita să fie arestată pentru credința ei. Totuşi ea a realizat toate sarcinile ei cu curaj şi demnitate. În vremea patimilor Domnului, însă, a trebuit să se poarte cu și mai multă atenție pentru a nu fi descoperită. Plângând în tăcere, se oprea din când în când, amintindu-și că Nazarineanul le vorbise despre o Împărăție care nu va avea sfârșit și asta parcă îi dădea nădejde.

                  Nu mică i-a fost uimirea atunci când, ajunsă la mormânt, împreună cu celelalte mironosițe, au găsit piatra răsturnată. Iar ele erau: Maria Magdalena și Ioana și Maria lui Iacov şi celelalte împreună cu ele, care ziceau către apostoli acestea (Luca 24, 10). Sfântul Luca descrie uimirea și marea bucurie pe care sfintele femei le-au trăit în fața mormântului gol, Sfânta Ioana fiind probabil aceea, după cum spuneam mai sus, care i-a descris desfășurarea evenimentelor: faptul că au pregătit miresmele mai dinainte, că au fost cuprinse de nedumerire atunci când n-au găsit trupul Domnului, că s-au înfricoșat la vederea îngerului și au căzut cu fața la pământ și că și-au adus aminte de cuvintele Lui.

                  Acum, în prima zi a săptămânii, dimineața foarte devreme, ea, împreună cu celelalte femei, venind la mormânt cu aromatele pe care le pregătiseră, pe când se întrebau între ele cine le va ajuta să prăvălească piatra de la ușa mormântului, au găsit piatra răsturnată. Intrând în mormânt și negăsind trupul Domnului au fost cuprinse de tulburare. Dintr-odată, iată, că doi bărbaţi în veșminte strălucitoare au stat în fața lor, iar ele, cuprinse de frică, s-au aruncat cu fața la pământ. Aceia le-au întrebat: Ce căutaţi pe Cel Viu printre cei morţi? El nu este aici, a înviat! Amintiţi-vă ce vă spunea în Galileea că Fiul Omului va fi dat în mâinile păcătoșilor și va fi răstignit, dar a treia zi va învia. Şi ele și-au adus aminte de cuvintele Lui. Apoi s-au întors de la mormânt şi au vestit toate acestea celor unsprezece și tuturor celorlalți (Luca 24, 5-9). Primind cu bucurie mare vestea îngerului că Iisus a înviat din mormânt, sfintele femei au plecat în grabă să-i anunțe pe ucenici despre cele întâmplate. După Înălțarea Domnului la cer, pe sfintele femei le găsim, conform cărții Faptele Apostolilor, în camera de sus,  alături de Apostoli, în așteptarea venirii Mângâietorului: Toți aceștia într-un cuget stăruiau în rugăciune, împreună cu femeile și cu Maria, mama lui Iisus, și cu frații Lui (Fapte. 1, 14). Sunt exegeți contemporani care cred că Iunia despre care vorbește Sfântul Apostol Pavel în Epistola către Romani ar fi chiar Sfânta Ioana Mironosița, Iunia, fiind forma latinizată a evreiescului Johanna[5]: Îmbrățișați pe Andronic și pe Iunia, cei de un neam cu mine și împreună închiși cu mine, care sunt vestiți între apostoli și care înaintea mea au fost în Hristos (Rom. 16, 7). Acest lucru n-ar face decât să ne spună mai multe despre viața Sfintei Mironosițe după pogorârea Duhului Sfânt. Este posibil ca această referire să fie la ea, căci Pavel spune că era vestită între Apostoli și că L-a cunoscut pe Hristos înaintea lui. Asemenea Apostolilor și celorlalte femei mironosițe, și Sfânta Ioana a propovăduit vestea cea bună, suferind și înfruntând foamea, setea, adeseori închisoarea, poate chiar pălmuiri și loviri. Tradiția ne spune că a adormit în pace întru Domnul.

                  Viaţa Sfintei Ioana, purtătoarea de miruri, ne  vorbește de fapt despre bunătatea și iubirea milostivă a Fiului lui Dumnezeu, care a fost iubit și ascultat de bogați și săraci deopotrivă. El le-a vindecat sufletele și trupurile de boli, de amărăciune și de tristețe, picurându-le în inimi credința și speranța în Împărăția Sa cea cerească. Primind cu tot sufletul învățăturile Nazarineanului, asemenea ucenicilor, și sfintele femei au găsit pacea și bucuria în urmarea Lui. De aceea au avut puterea să renunțe la tot: la putere, la orgolii, la avere și la orice le-ar fi împiedicat să se dedice cu totul slujirii Lui. Pe scurt: Sfânta Ioana este un exemplu despre cum devin bogații sfinți.



[1] ADRIAN HASTINGS, Prophet and witness in Jerusalem: a study of the teaching of St. Luke, London; New York: Longmans, Green, (1958), p. 38.
[2] D. BARAG și D. FLUSSER, The Ossuary of Yehohanah Granddaughter of the High Priest Theophilus, Israel Exploration Journal, 36 (1986), pp. 39-44.
 
[3] MARIE-FRANÇOISE BASLEZ, Biblie şi istorie, Edit. Artemis, Bucureşti, 2009, p. 311.
[4] Sf. ROMAN MELODUL, Imnele Sfintei Scripturi, Edit. Doxologia, Iași, 2012, p. 259.
[5] BEN WITHERINGTON III, "Joanna: Apostle of the Lord—or Jailbait?", Bible Review, Spring 2005, pp. 12–14.
 


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu