După cum îi spune şi numele: Pantocrator – A-tot-ţiitorul, Aşezământul se vrea a fi un loc ospitalier pentru tineri, în care fiecare să-şi găsească un loc al său, unde mulţi tineri îşi vor găsi refugiul în căutarea lor de sens şi speranţă.

Sigla Asezamantului: Pelicanul este un simbol al Mântuitorului folosit destul de timpuriu, atât în Răsărit cât şi în Apus şi semnifică atotputernicia jertfei lui Hristos. În creştinism Dumnezeu e răstignit; drumul către înviere trece prin cruce. Pelicanul care îşi străpunge pieptul pentru ca din sângele său să-şi hrănească fiii şi să le dea viaţă, Îl simbolizează pe Hristos, care pe toate le ţine şi le mântuieşte prin jertfa Sa. Pe lângă simbolul patimii Mântuitorului, care are conotaţie euharistică (Sângele Lui a curs pentru viaţa lumii), pelicanul simbolizează de asemenea şi sfâşierea fără durere a Învăţătorului care transmite ucenicilor destoinici cunoştinţe atât de aprofundate încât fac parte din fiinţa Sa. De aceea cuvântul Său este unul care mântuieşte, căci este „rupt” chiar din fiinţa Sa şi astfel are putere multă.
Ocrotitori şi îndrumători pe cale ai Aşezământului sunt Sfântul Ioan Teologul, Ucenicul cel iubit şi Sfânta Mironosiţă Maria Magdalena, iar sărbătoarea care exprimă cel mai bine atotputernicia lui Hristos – Pantocrator este Schimbarea la Faţă.






luni, 3 iunie 2013

Spiritualitatea Asezamantului Pantocrator (I)


MIJLOACE DE ÎNNOIRE ŞI ÎNVIORARE A IDEALULUI MONAHAL

 
1.    Egumen al mânăstirii athonite Simonos Petras şi părinte duhovnicesc al mânăstirii de maici din Ormylia Chalcidicii, arhimandritul Emilianos a fost timp de peste 30 de ani unul din principalii promotori ai renaşterii duhovniceşti şi reorganizării monahale din Grecia ortodoxă a zilelor noastre şi una din principalele figuri ale spiritualităţii athonite contemporane. Călăuzirea sa duhovnicească a luat forma a numeroase cateheze şi învăţături ţinute atât în mânăstirile pe care le-a condus în chip nemijlocit, cât şi la diferite congrese şi reuniuni bisericeşti la care a fost adeseori invitat.
 

2.    Cuvânt mângâietor şi ziditor, izvor de viaţă şi bucurie spirituală, însufleţit de patos profetic, catehezele arhimandritului Emilianos Simonopetritul reprezintă una din cele mai vii şi viguroase mărturii duhovniceşti ale epocii noastre. Exprimând tradiţia mistică milenară a Bisericii Răsăritene, păstrată de monahismul athonit, într-un stil unic, direct, simplu şi expresiv, cuvântările sale aduc tuturor căldura, lumina şi blândeţea Duhului Mângâietor. De aceea, Regula de viaţă a Comunităţii Pantocrator se bazează în special pe învăţăturile şi regulile acestui mare părinte duhovnicesc al zilelor noastre.

3.    În măsura în care vorbim despre o înnoire a idealului monahal, acceptăm că monahismul e bolnav şi decăzut. Desigur, el va rămâne şi va fi întotdeauna o podoabă a prea sfintei Maicii noastre Biserica, o „fiică înveşmântată în haină aurită şi împodobită” (Ps. 44, 10), dar care are nevoie de multă afecţiune şi grijă, precum şi de jertfe de sânge ca să rămână astfel, pentru ca Împăratul să-şi aducă pururea aminte de frumuseţea ei.

4.    E nevoie de un efort de creare a unor noi frăţii de oameni tineri, încă neformaţi şi neinfluenţaţi, sub călăuzirea unor persoane capabile, dacă le-am putea găsi. Un mesaj de înnoire ar putea părea celor bătrâni drept o corupţie a monahismului autentic, drept un element inovator; ar fi însă un vin nou, care cere şi burdufuri noi. Desigur, tinereţea e influenţabilă şi de aceea adeseori nu avem încredere în ea; dar după spiritul primilor întemeietori care au scris Reguli pentru monahi şi chinovii, precum şi al întregii practici a sfintei noastre Biserici, cea plină de nenumăraţi sfinţi, care şi-au început viaţa de sfinţenie încă din copilărie, tinereţea e maleabilă şi în stare „să fie adusă degrabă şi încă dintru început spre orice nevoinţă ascetică a lucrurilor bune” (Sf. Vasile cel Mare). E adevărat că sunt multe primejdiile care se ascund aici, însă ele nu sunt suficiente ca să întrerupă continuitatea practicii tradiţionale a Bisericii noastre, căreia îi place să pregătească şi să-I ofere lui Dumnezeu sufletele tinere ca pe o pârgă adusă Săditorului făpturii.

5.    Reînnoirea monahismului implică în primul rând redescoperirea duhului vechiului ideal monahal: recunoaşterea importanţei şi demnităţii monahului ca întrupare a idealului evanghelic prin isihie, curăţie şi îndumnezeire. Concepţia despre viaţa monahală „ca lumină a tuturor oamenilor”[1] şi legarea, sau mai degrabă cufundarea din nou a creştinului contemporan în duhul curat al vechilor pustii şi al vieţii marilor Părinţi, acceptarea mânăstirii – potrivit Sfântului Vasile cel Mare – ca tabără a lui Hristos şi a monahului ca soldat orientat integral spre Dumnezeu prin viaţa interioară şi căutarea Lui, vor crea mulţi iubitori ai frumuseţii monahale: „tu însă, îndrăgostitul de cetăţeniile cereşti şi practicant al felului de viaţă al îngerilor şi doritor să te faci soldat împreună cu sfinţii ucenici ai lui Hristos, încordează-te spre suportarea necazurilor” (Sf. Vasile).

6.    Atunci monahismul se va descoperi ca sfat al Evangheliei şi cale de desăvârşire, provenind din sânurile Bisericii, recunoscut şi preamărit de ea, slujind-o prin caracterul său specific în putere şi în duh. Dacă omul duhovnicesc învaţă să judece monahismul cu criterii teologice, ecleziologice şi eshatologice, şi să înţeleagă calea ascezei, a martiriului şi misticii, toate acestea vor scurta mult calea spre înnoire.

7.    Renaşterea monahismului va putea fi ajutată şi de căutarea unei anume adaptări a vieţii monahale pe măsura transformării psihologiei omului contemporan şi a nevoilor omului cultivat. Programul monahal nu trebuie să fie „un compresor”, făcând să dispară caracterele şi anihilând personalitatea. Monahul să nu fie un supus lipsit de voinţă, fără nici o opinie. Munca şi planul studiului să-i ajute pe monahi pe măsura posibilităţilor fiecăruia, ca fiecare să aibă timp suficient de liniştire şi meditaţie.

8.    Formarea să fie sprijinită, ascultarea să fie cu discernământ, libertate şi multă iubire. Scriptura şi Părinţii să-şi reia locul lor. Teologia să arunce lumină asupra problemelor contemporane. Dogma să fie considerată ca suport al evlaviei. Tipicul Bisericii să fie conservat în spiritul lui. Dumnezeiasca Împărtăşanie să revină la frecvenţa pe care o hotărăsc sfintele canoane. Duhul cultului divin să fie tâlcuit în fiecare zi în mănăstire. Rugăciunea neîncetată să fie considerată criteriu primordial al spiritualităţii.

9.    Tineretul să fie cinstit, elementul entuziast să fie accentuat. Sublima viaţă duhovnicească şi vederea slavei lui Dumnezeu să fie meditate ca dorul suprem al monahului. Condiţiile şi împrejurările vor arăta nevoile adaptărilor şi evoluţiilor, e de ajuns ca ele să nu se opună canoanelor şi să se facă de comun acord cu episcopul şi frăţia.

10.                       Opera misionară, filantropică şi socială a mânăstirii va juca un rol important în înnoirea idealului monahal. În epoca noastră nu putem nega necesitatea acestei opere, dar ea trebuie să se facă în cadrele pe care le defineşte Canonul 4 al Sinodului IV Ecumenic: fără ca monahii să uite că idealul lor primordial este isihia, curăţia şi îndumnezeirea. Munca va trebui să se facă într-un mod care să nu suprime caracterul monahal al muncii monahului, şi să nu tulbure sau să împiedice viaţa frăţiei. Un regulament al mânăstirii va ordona modul şi limitele activităţii misionare, care nu va putea în nici un caz să fie considerată drept scop al vieţii consacrate.

11.                       Revigorarea monahismului este în mod capital o chestiune care nu ţine de legi şi mijloace, ci de persoanele care trăiesc acest sublim ideal, persoane insuflate de acea căutare iubitoare şi de respectul faţă de Tradiţie, şi care cunosc realitatea contemporană. Asemenea persoane vor magnetiza şi alte suflete prin harul lui Dumnezeu, vor naşte monahi, vor face din pustie cetate, vor repopula Biserica cu noi vlăstare, vor descoperi prezenţa lui Dumnezeu şi vor da mărturie de Împărăţia Cerurilor, fiind sensibili la acea frumuseţe în care Dumnezeu iese din Sine în întâmpinarea noastră, „frumuseţea care provoacă orice comuniune” (Sf. Dionisie Areopagitul).



[1] Scara Raiului

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu