Pentru omul biblic ca şi pentru vechii greci existau doi termeni pentru desemnarea timpului: chronos şi kairos. În timp ce chronos-ul se referă la curgerea cotidiană a timpului profan, kairos-ul defineşte ceea ce Scriptura numeşte „plinirea vremii” (Ef. 1, 10) sau „vremea potrivită” (Ps. 103, 27). Pentru creştini, persoana lui Iisus Hristos este „axa timpului, centrul istoriei religioase a omenirii. Înainte de El, istoria se îndrepta spre El, era orientată mesianic spre El, era timpul de aşteptare, de prefigurare. După Întruparea Lui, a început „plinirea vremii”. El dă adevăratul conţinut al istoriei, e veşnic prezent în timp, ca Dumnezeu întrupat, ca Unul care a fost în acelaşi timp în mormânt cu trupul, în iad cu sufletul, în rai cu tâlharul şi care acum sus şade lângă Tatăl şi cu noi este în chip nevăzut (rugăciunea dinainte de împărtăşire). Deoarece El este veşnic prezent în Biserică şi istorie, memorialul liturgic din cadrul cultului bisericesc nu este numai amintirea trecutului, ci el ne face prezente şi contemporane evenimentele din trecut şi ne sugerează pe cele din viitor (eschatologie). În marile sărbători ale Mântuitorului devenim un fel de martori oculari ai evenimentelor comemorate, devenim contemporani cu ele. Fiecare act divin din Iconomia mântuirii a avut loc odată, într-un anumit moment al istoriei, dar se oferă, devine continuu prezent în Taine, în misterul liturgic”[1]. Pentru Fericitul Augustin ne aflăm între deja şi încă nu: între istorie şi eshaton există kairos. Eshatonul pentru creştini nu este doar un act final, ci este pregustare a Împărăţiei lui Dumnezeu încă de aici şi de acum, urmând să ne împărtăşim mai adevărat în ziua cea neînserată din comuniunea cu Dumnezeu. Celelalte Taine şi rituri, ceasurile, care scandează ziua respectându-i ritmurile, efectuează şi ele la locul lor transfigurarea timpului. Atingându-şi astfel sfârşitul în Liturghie, timpul îşi poate continua în mod paradoxal derularea sa imanentă, făcută din decizii umane şi acţiuni asupra lucrurilor, pentru că, graţie simbolurilor liturgice, şi-a regăsit un sens, o direcţie şi o lege de dezvoltare”[2].
Îmbinând
anul liturgic cu temele Iconomiei, viața liturgică bizantină oferă calea pentru
interiorizarea misterelor Dumnezeului celui viu. Desigur trebuie să ajungi să o
descifrezi (ceea ce se petrece dacă îi urmezi învățătura). Ea e țesută din
figuri, din alegorii, dar mai cu seamă din simboluri care tipifică drama lui Dumnezeu și a omului ce se împlinește în
interiorul ei. Simbolul e totodată cifru și tăcere, cheie care deschide o breșă
spre mister și, în același timp, văl care ascunde. El spune și nu spune.
Ascunde, făcând astfel posibilă perspectiva unei căutări fără sfârșit. De aici
nesațul rugăciunii liturgice care cheamă la o transmutare a ființei noastre,
purtând dorința până la împlinirea ei, transmutând împlinirea în dorință. Scopul
Bisericii este acela de a ne ajuta să trăim viața în Hristos, pentru ca prin
aceasta să devenim părtași la slava dumnezeiască chiar de aici, din lumea
aceasta. Biserica Răsăriteană, prin Sfinții săi, ne amintește continuu că
scopul omului pe pământ este îndumnezeirea. Iar scopul acesta Biserica îl
îndeplinește prin viața sa liturgică. Sărbătorile creştine, își fac loc în
timpul cronologic, timpul unanim, şi străbat dincolo de el, introduc un sens
calitativ distinct: timp liturgic în raport cu timpul cronologic. Timpul
liturgic se transmite din aproape în aproape, ca un fel de timp secret, ca un
timp al catacombelor, în interiorul timpului deschis şi întreţine condiţia
creştină într-o situaţie eschatologică (de așteptare a Mirelui). A începe anul
liturgic înseamnă a te așeza în meditarea lucrării lui Dumnezeu în lume. A-L
lăuda, a-I mulțumi, a-L slăvi și a-I cere. Iar aceasta înseamnă să intri în
anul bineplăcut Domnului. Prin așezarea
sărbătorilor care comemorează Iconomia Domnului, de-a lungul întregului an
bisericesc, „timpul se
sfințește, se trasformă și se înscrie în veșnicie și, lucrul cel mai important
dintre toate, omul care trăiește în timp este transformat și înveșnicit”.[3]
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu